Παρουσία πλήθος κόσμου, πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα της Τετάρτης, τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής που διοργάνωσε το Τμήμα Γυναικών του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης, στο κτίριο της Καπναποθήκης Κομοτηνής.
Η αφορμή για την διοργάνωση της έκθεσης σύμφωνα με την πρόεδρο του Τμήματος Γυναικών του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης Νετζιλά Τσαβούς ήταν «η συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γέννηση του Τούρκου καλλιτέχνη και ποιητή Μπεντρί Ραχμί Εγιουμπογλου
Ο Μπεντρί Ραχμί Εγιουμπογλου (Γκιορέλε, 1911 - Σεπτέμβριος 21, 1975, ήταν Τούρκος ζωγράφος και ποιητής με καταγωγή από την Τραπεζούντα της Μαύρης Θάλασσας το 1911. Τον επιλέξαμε γιατί πρόκειται για έναν άνθρωπο με πολύπλευρο ταλέντο που επέλεξε για τα έργα του χρώματα και σχέδια από τα μέρη του, τα βάθη της Τουρκίας τα οποία όμως συνδύαζε με μοντέρνο σχεδιασμό, έχει αφήσει μεγάλη παρακαταθήκη». Σύμφωνα με την κα. Τσαβούς, ο Μπεντρί Ραχμί στους πίνακες του αγαπά να απεικονίζει τη μάνα, τη χωριάτισσα, μια νύφη, έναν πεταλωτή που πεταλώνει το άλογο, ένα καφενείο, κάποιον που παίζει το σάζι, θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος που παρατηρούσε γύρω και του και είχε αντιληφθεί.
Στην έκθεση παραβρέθηκε ο μοναδικός εγγονός του μοναδικού γιου του Μπεντρί Ραχμί ο οποίος δήλωσε «Κουβαλάω στις πλάτες μου πολύ μεγάλο βάρος, όμως όταν γίνονται τόσο όμορφα εγκαίνια για την έκθεση του παππού μου, με τόσο πολύ κόσμο, αυτό το βάρος φεύγει από τις πλάτες μου». Ο κ. Εγιουμπογλου χαρακτήρισε τον παππού του «Καλλιτέχνη του λαού του» ενώ αναφερόμενος στη ζωή του είπε «δεν είναι μόνο ζωγράφος, είναι συγγραφέας, ποιητής και δάσκαλος ζωγραφικής. Μπορούμε να κάνουμε και να πούμε ότι θέλουμε για τη δουλειά του συγγραφέα και τη ζωγραφική του αλλά λόγια για τη διδασκαλία του δε μπορώ να πω. Εγώ δεν έχω το αίμα του καλλιτέχνη, είμαι όμως φρουρός της παρακαταθήκης που κληρονόμησα».
Βιογραφικό
O Μπεντρί Ραχμί Εγιουμπογλου (Γκιορέλε, 1911 – 21 Σεπτεμβρίου 1975, Κωνσταντινούπολη) ήταν τούρκος ζωγράφος και ποιητής. Ο Μπεντρί Ραχμί γεννήθηκε στο Γκιορέλε της Μαύρης Θάλασσας το 1911. Ήταν το δεύτερο παιδί από μια οικογένεια με πέντε αδέλφια. Ο μεγαλύτερος αδελφός του, Σαμπαχετίν Εγιούμπογλου, είναι ένας πολύ γνωστός συγγραφέας και η μικρότερη αδελφή του, Μουαλλά Εγιούμπογλου, ήταν μια από τις πρώτες αρχιτεκτόνισσες που δούλεψαν στην αναπαλαίωση του τομέα του Χαρεμιού στο Τοπ Καπί Παλάς στην Κωνσταντινούπολη και είναι πολύ γνωστή για αυτό. Εξαιτίας της θέσεως του πατέρα του, σαν Κυβερνήτης, έζησε σε διάφορα μέρη στην Τουρκία, πριν παρακολουθήσει το λύκειο στην Τραπεζούντα.
Το 1929 μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη για να φοιτήσει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Άφησε πρόωρα την Ακαδημία το 1931 για να σπουδάσει στη Γαλλία με τον αδερφό του. Έμαθε τα Γαλλικά στην Ντιζόν και αργότερα στη Λυών. Ο Μπεντρί Ραχμί σπούδασε, τότε στο Αντρε Λόχτε στούντιο στο Παρίσι, όπου και γνώρισε την μετέπειτα γυναίκα του Ερνεστίνε Λετόνι. Το 1936 τελείωσε τις σπουδές του και πήρε το δίπλωμά του στην Τουρκία. Το 1937 μπήκε στην Ακαδημία σαν βοηθός και μεταφραστής του Λεοπόλντ Λέβι. Ο Εγιούμπογλου παρέμεινε στην Ακαδημία μέχρι το θάνατό του το 1975. Η πρώτη του προσωπική έκθεση έγινε στο Βουκουρέστι το 1935 στην γκαλερί Χάσεφερ.
Η έκθεσή του οργανώθηκε από τη μέλλουσα γυναίκα του Ερνεστίνε. Το 1936 παντρεύτηκαν στην Κωνσταντινούπολη. Ο Μπεντρί Ραχμί ήταν ένας παραγωγικός καλλιτέχνης, έκανε τοιχογραφίες στο «Lido Restaurant» στην Κωνσταντινούπολη, έναν μεγάλο πίνακα στο Opera House στην Άγκυρα το 1946. Στάλθηκε από την κυβέρνηση το 1938, στην Αδριανούπολη και το 1942 στο Τσόρουμ και στο Ισκίλιπ. Τα παραπάνω ήταν μια κρίσιμη καμπή στην καριέρα του ως ζωγράφου. Δούλεψε σε μωσαϊκά και δημιούργησε το 1958 έναν πίνακα 250 τετραγωνικών μέτρων για το Brussels Fair, το οποίο του έδωσε και το πρώτο βραβείο.
Το 1960 δημιούργησε έναν πίνακα για το επιτελείο του ΝΑΤΟ στο Παρίσι. Αυτός ο πίνακας μεταφέρθηκε στις Βρυξέλες, όταν η Γαλλία εγκατέλειψε το ΝΑΤΟ. Ο Μπεντρί Ραχμί ανήκε στο D group των ζωγράφων και ίδρυσε το Group των 10 για νέους ζωγράφους. Ποικιλία με μωσαϊκούς πίνακές του μπορούν να βρεθούν στην Κωνσταντινούπολη σε νοσοκομεία και ξενοδοχεία. Επίσης, για την έκθεση της Τουρκικής Πρεσβείας στη Βόννη της Γερμανίας, δημιούργησε υαλογραφίες. Στο δεύτερο ταξίδι του στο Παρίσι το 1950, εντυπωσιάστηκε πραγματικά από την έκθεση Αφρικάνικης τέχνης στο Musee de I’ Homme. Τότε αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ξύλινες επιφάνειες για να επιτρέψει σε όλους να έχουν πρόσβαση στη δουλειά του. Απλοποίησε τα σχέδια του, ετοίμασε μπλοκ και επίσης έβαλε τους μαθητές του να τα χρησιμοποιήσουν.
Το 1960 τον κάλεσαν στις ΗΠΑ για τις επιχορηγήσεις Rockefeller και Ford Foundation. Ήταν επίσης προσκεκλημένος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια. Μια από τις δουλειές του είναι το τμήμα της συλλογής στο μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Έργα του βρίσκονται σε διάφορα μουσεία στην Αμερική, την Ευρώπη και την Τουρκία. Ο Μπεντρί Ραχμί δίδαξε στο Πανεπιστήμιο των Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν μέχρι το θάνατό του στις 21 Σεπτεμβρίου 1975, από καρκίνο στο πάγκρεας. Είναι γνωστός σαν εξαίρετος καθηγητής και πολλοί από τους σύγχρονους τούρκους καλλιτέχνες τον έχουν σχολιάσει εγκωμιαστικά τον σαν καθηγητή. Ενταφιάστηκε στο νεκροταφείο Κιοτσιουκγιαλί στην Κωνσταντινούπολη
Η αφορμή για την διοργάνωση της έκθεσης σύμφωνα με την πρόεδρο του Τμήματος Γυναικών του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης Νετζιλά Τσαβούς ήταν «η συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γέννηση του Τούρκου καλλιτέχνη και ποιητή Μπεντρί Ραχμί Εγιουμπογλου
Ο Μπεντρί Ραχμί Εγιουμπογλου (Γκιορέλε, 1911 - Σεπτέμβριος 21, 1975, ήταν Τούρκος ζωγράφος και ποιητής με καταγωγή από την Τραπεζούντα της Μαύρης Θάλασσας το 1911. Τον επιλέξαμε γιατί πρόκειται για έναν άνθρωπο με πολύπλευρο ταλέντο που επέλεξε για τα έργα του χρώματα και σχέδια από τα μέρη του, τα βάθη της Τουρκίας τα οποία όμως συνδύαζε με μοντέρνο σχεδιασμό, έχει αφήσει μεγάλη παρακαταθήκη». Σύμφωνα με την κα. Τσαβούς, ο Μπεντρί Ραχμί στους πίνακες του αγαπά να απεικονίζει τη μάνα, τη χωριάτισσα, μια νύφη, έναν πεταλωτή που πεταλώνει το άλογο, ένα καφενείο, κάποιον που παίζει το σάζι, θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος που παρατηρούσε γύρω και του και είχε αντιληφθεί.
Στην έκθεση παραβρέθηκε ο μοναδικός εγγονός του μοναδικού γιου του Μπεντρί Ραχμί ο οποίος δήλωσε «Κουβαλάω στις πλάτες μου πολύ μεγάλο βάρος, όμως όταν γίνονται τόσο όμορφα εγκαίνια για την έκθεση του παππού μου, με τόσο πολύ κόσμο, αυτό το βάρος φεύγει από τις πλάτες μου». Ο κ. Εγιουμπογλου χαρακτήρισε τον παππού του «Καλλιτέχνη του λαού του» ενώ αναφερόμενος στη ζωή του είπε «δεν είναι μόνο ζωγράφος, είναι συγγραφέας, ποιητής και δάσκαλος ζωγραφικής. Μπορούμε να κάνουμε και να πούμε ότι θέλουμε για τη δουλειά του συγγραφέα και τη ζωγραφική του αλλά λόγια για τη διδασκαλία του δε μπορώ να πω. Εγώ δεν έχω το αίμα του καλλιτέχνη, είμαι όμως φρουρός της παρακαταθήκης που κληρονόμησα».
Βιογραφικό
O Μπεντρί Ραχμί Εγιουμπογλου (Γκιορέλε, 1911 – 21 Σεπτεμβρίου 1975, Κωνσταντινούπολη) ήταν τούρκος ζωγράφος και ποιητής. Ο Μπεντρί Ραχμί γεννήθηκε στο Γκιορέλε της Μαύρης Θάλασσας το 1911. Ήταν το δεύτερο παιδί από μια οικογένεια με πέντε αδέλφια. Ο μεγαλύτερος αδελφός του, Σαμπαχετίν Εγιούμπογλου, είναι ένας πολύ γνωστός συγγραφέας και η μικρότερη αδελφή του, Μουαλλά Εγιούμπογλου, ήταν μια από τις πρώτες αρχιτεκτόνισσες που δούλεψαν στην αναπαλαίωση του τομέα του Χαρεμιού στο Τοπ Καπί Παλάς στην Κωνσταντινούπολη και είναι πολύ γνωστή για αυτό. Εξαιτίας της θέσεως του πατέρα του, σαν Κυβερνήτης, έζησε σε διάφορα μέρη στην Τουρκία, πριν παρακολουθήσει το λύκειο στην Τραπεζούντα.
Το 1929 μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη για να φοιτήσει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Άφησε πρόωρα την Ακαδημία το 1931 για να σπουδάσει στη Γαλλία με τον αδερφό του. Έμαθε τα Γαλλικά στην Ντιζόν και αργότερα στη Λυών. Ο Μπεντρί Ραχμί σπούδασε, τότε στο Αντρε Λόχτε στούντιο στο Παρίσι, όπου και γνώρισε την μετέπειτα γυναίκα του Ερνεστίνε Λετόνι. Το 1936 τελείωσε τις σπουδές του και πήρε το δίπλωμά του στην Τουρκία. Το 1937 μπήκε στην Ακαδημία σαν βοηθός και μεταφραστής του Λεοπόλντ Λέβι. Ο Εγιούμπογλου παρέμεινε στην Ακαδημία μέχρι το θάνατό του το 1975. Η πρώτη του προσωπική έκθεση έγινε στο Βουκουρέστι το 1935 στην γκαλερί Χάσεφερ.
Η έκθεσή του οργανώθηκε από τη μέλλουσα γυναίκα του Ερνεστίνε. Το 1936 παντρεύτηκαν στην Κωνσταντινούπολη. Ο Μπεντρί Ραχμί ήταν ένας παραγωγικός καλλιτέχνης, έκανε τοιχογραφίες στο «Lido Restaurant» στην Κωνσταντινούπολη, έναν μεγάλο πίνακα στο Opera House στην Άγκυρα το 1946. Στάλθηκε από την κυβέρνηση το 1938, στην Αδριανούπολη και το 1942 στο Τσόρουμ και στο Ισκίλιπ. Τα παραπάνω ήταν μια κρίσιμη καμπή στην καριέρα του ως ζωγράφου. Δούλεψε σε μωσαϊκά και δημιούργησε το 1958 έναν πίνακα 250 τετραγωνικών μέτρων για το Brussels Fair, το οποίο του έδωσε και το πρώτο βραβείο.
Το 1960 δημιούργησε έναν πίνακα για το επιτελείο του ΝΑΤΟ στο Παρίσι. Αυτός ο πίνακας μεταφέρθηκε στις Βρυξέλες, όταν η Γαλλία εγκατέλειψε το ΝΑΤΟ. Ο Μπεντρί Ραχμί ανήκε στο D group των ζωγράφων και ίδρυσε το Group των 10 για νέους ζωγράφους. Ποικιλία με μωσαϊκούς πίνακές του μπορούν να βρεθούν στην Κωνσταντινούπολη σε νοσοκομεία και ξενοδοχεία. Επίσης, για την έκθεση της Τουρκικής Πρεσβείας στη Βόννη της Γερμανίας, δημιούργησε υαλογραφίες. Στο δεύτερο ταξίδι του στο Παρίσι το 1950, εντυπωσιάστηκε πραγματικά από την έκθεση Αφρικάνικης τέχνης στο Musee de I’ Homme. Τότε αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ξύλινες επιφάνειες για να επιτρέψει σε όλους να έχουν πρόσβαση στη δουλειά του. Απλοποίησε τα σχέδια του, ετοίμασε μπλοκ και επίσης έβαλε τους μαθητές του να τα χρησιμοποιήσουν.
Το 1960 τον κάλεσαν στις ΗΠΑ για τις επιχορηγήσεις Rockefeller και Ford Foundation. Ήταν επίσης προσκεκλημένος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια. Μια από τις δουλειές του είναι το τμήμα της συλλογής στο μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Έργα του βρίσκονται σε διάφορα μουσεία στην Αμερική, την Ευρώπη και την Τουρκία. Ο Μπεντρί Ραχμί δίδαξε στο Πανεπιστήμιο των Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν μέχρι το θάνατό του στις 21 Σεπτεμβρίου 1975, από καρκίνο στο πάγκρεας. Είναι γνωστός σαν εξαίρετος καθηγητής και πολλοί από τους σύγχρονους τούρκους καλλιτέχνες τον έχουν σχολιάσει εγκωμιαστικά τον σαν καθηγητή. Ενταφιάστηκε στο νεκροταφείο Κιοτσιουκγιαλί στην Κωνσταντινούπολη
Να σημειωθεί ότι εκτός από τα πολλά έργα του Μπεντρί Ραχμί Εγιούμπογλου, στην έκθεση εκτέθηκαν και τα έργα που έκαναν διάφορες γυναίκες της μειονότητας, περισσότερο κεραμικής που ήταν αντίγραφα άλλων έργων του μεγάλου καλλιτέχνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου